maandag 24 oktober 2016

Extreme herinneringsverzamelwoede

Al zo lang ik mij kan herinneren ben ik iemand die graag verzamelt. Dat zijn vooral dingen die een bepaald gevoel bij mij oproepen, zoals Playmobilmannetjes, recepten, oude boekjes, mooie kaarten, servietten enzovoort. Ik heb een enorm grote collectie notitieboekjes (die dan natuurlijk veel te mooi zijn om iets in te durven schrijven...) en op zolder staan enkele dozen vol kaartjes die ik ooit kreeg. Het is gelukkig nog niet zo erg dat je van 'compulsive hoarding' kan spreken. Haha!

Ook met herinneringen voel ik die verzamelwoede. Ik schrijf veel op en hou graag aandenkens bij. Ik weet niet zo goed waarom of voor wie ik dat doe. Volgens mij heeft het iets te maken met het tastbaar maken van dingen die kunnen vervliegen en kunnen vergeten worden. En ergens vind ik het een geruststellende gedachte dat als er iets ergs met mij zou gebeuren, er toch iets is dat verhalen bevat waaruit blijkt dat ik mijn kind(eren), mijn vriend en mijn familie heel graag zag.




Toen ik zwanger was van Jul had ik een boek van Uitgeverij Snor waarin ik alles dat mij belangrijk leek schreef. Zo noteerde ik de lengte en het gewicht van dat baby'tje in mijn buik, kleefde ik echo's en beschreef ik hoe ik me voelde. Ik vind het fantastisch om er nu door te bladeren. Hoe voorbereid ik me toen voelde, nooit had ik me kunnen inbeelden hoe het voelde om dat mannetje voor het eerst in mijn armen te houden.







Ik kreeg nadien ook het Babyplakboek van Uitgeverij Snor cadeau. Ideaal als vervolg op het Zwangerschapsplakboek. Hierin kleef ik de wekelijkse foto's van Jul (te vinden op instagram onder #weeklyjul) en schrijf ik mijlpalen en korte samenvattingen van de week.









Sinds enkele jaren hou ik voor mezelf een My Life Story boek bij. De opzet daarvan is dat je per jaar 4 keer iets schrijft/kleeft/tekent/... in het boek. Voor elk seizoen is er een dubbele bladzijde voorzien.
Ik vind het spijtig dat ik er pas mee begonnen ben toen ik 25 was. Er is een deel van mijn leven voorbij en daar heb ik niets over kunnen schrijven. Ik hield me dan ook altijd voor dat wanneer ik kinderen zou krijgen, ik zeker een My Life Story voor hen zou bijhouden.
Zo gezegd zo gedaan. Jul heeft nu zijn eigen boek naast die van mij staan. Ik kijk er al naar uit om hem te vullen met foto's, tekeningen, teksten en hem het boek op zijn 18de verjaardag cadeau te geven. Hopelijk houdt hij dan evenveel van herinneringen als ik...




Ik maakte voor Jul een herinneringendoos waarin ik het Zwangerschapsboek en zijn Babyplakboek stak. Ook het armbandje dat hij in het ziekenhuis kreeg steekt erin. Alle kaartjes die ons werden gegeven bij de geboorte heb ik in de doos gestoken. Ik stak er ook twee doosjes doopsuiker en zijn geboortekaartje in.
De doos komt van de Hema en ik sneed met de Silhouette Cameo zijn naam uit vinyl.



---------------------------
Deze blogpost is niet gesponsord. Ik ben gewoon enthousiast over volgende artikelen:
- Zwangerschapsboek - Uitgeverij Snor
- Babyplakboek - Uitgeverij Snor
- My Life Story

4 opmerkingen:

  1. Oh, waar zijn die "my life story" boekjes te verkrijgen? Die moet ik hebben! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. https://www.instagram.com/p/90-AygHZB-/ ik deed net hetzelfde..twee babyplakboeken..twee dozen met fotod kaartjes en doopsuiker enz..ik schreef elke dag vr beide kinderen tot ze 2 jaar waren..nu minder frequent..n hele tijd overlappend moeten schrijven wznt vik was 18m toen stella kwam..was veel werk maar leuke herinneringen...nu is er een plakboek van 1 tot 12 jaar van snlr dat ik bijhou voor hen. https://www.instagram.com/p/w52hEsnZJw/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. https://www.instagram.com/p/90-AygHZB-/ ik deed net hetzelfde..twee babyplakboeken..twee dozen met fotod kaartjes en doopsuiker enz..ik schreef elke dag vr beide kinderen tot ze 2 jaar waren..nu minder frequent..n hele tijd overlappend moeten schrijven wznt vik was 18m toen stella kwam..was veel werk maar leuke herinneringen...nu is er een plakboek van 1 tot 12 jaar van snlr dat ik bijhou voor hen. https://www.instagram.com/p/w52hEsnZJw/

    BeantwoordenVerwijderen