woensdag 4 mei 2016

Over recykleren en jumpsuits

De bakken energie die ik tijdens het tweede trimester van mijn zwangerschap had, zijn mysterieus verdwenen. Minder zin en fut om te naaien dus. Maar af en toe hijs ik mezelf eens uit de zetel en begeef ik mij naar het tweede verdiep waar mijn naaikamer is (wie verzint dat, op het tweede verdiep!). Vandaag was het nog eens zover.


Ik haalde mijn patroon van de Lila Dress Jumpsuit van Lily en Woody en Compagnie M nog eens van onder het stof. Een tijdje geleden maakte ik al twee jumpsuits, maar achteraf gezien vind ik die stofkeuze wat meisjesachtig. Ideaal als volgend babycadeautje voor een meisje dus!

Ik ben echt grote fan van het patroon omdat je eindeloos kan variëren en combineren. Zeker als je het jurkje maakt. Maar aangezien de baby in mijn buik een jongen is, maakte ik de jumpsuit. Ook daarbij kan je veel kanten uit. Je kiest zelf welke patroondelen je uit welke stof knipt, dus je kan gaan voor verschillende voering- dan buitenstof, of je maakt de beentjes in contrasterende stof.


Voor de eerste jumpsuit maakte ik de maat '3 maanden'. Ik verknipte een oud T-shirt van mij dat ik enorm graag gedragen heb. Da's een H&Mmeke van ongeveer 7 jaar geleden. Helaas heeft het mijn opruimwoede van een tijdje geleden niet overleefd wegens te klein. Blijkbaar is mijn bijna 30-jarig lichaam niet meer hetzelfde dan toen ik 23 was. :) Geen ramp, recykleren dan maar!

Uit deze extra small geraakten de beentjes en de beenboorden. Ik zocht een bijpassend tricotje en knipte daaruit de bovenstukken. Ik maakte er een borstflapje bij en gebruikte drukknoopjes van Prym voor de beentjes. Ik vind dat ze in dit geval perfect passen, aangezien er hier en daar wel eens een pamper zal verversd moeten worden. Dan zal ik wel juichen met een broekje dat snel opengaat. Op dat vlak ben ik niet zo'n kamsnapsfan.



Na deze jumpsuit was ik on a roll en maakte ik er nog twee. Deze keer in het kleinste maatje, namelijk die van 0 maanden. De ene is wat joggingachtig door de grijze stof, de andere is heel luchtig doordat het dunne stof is.


De binnenbeenboordjes van de grijze jumpsuit deed ik binnenstebuiten omdat ik het te druk vond dat de orka's daar ook nog eens terugkwamen. Ik ben wel blij met dat resultaat. Deze keer gebruikte ik wel kamsnaps, want mijn drukknoopjes waren op en ik wilde het vandaag afwerken. Maar na ze tien keer open en dicht te doen, gaat het al heel wat vlotter. Bovendien passen ze ook beter bij dit kruippakje omdat het zwart van de beenboordjes terugkomt.

De beenboordjes en het bovenstuk maakte ik dus in het zwart zodat het wat afsteekt. Hiervoor verknipte ik opnieuw een oud T-shirt van mij. Woehoe! Plaats in de kast én nieuwe outfit voor de baby. Win-win!


-------------------------------
Patroon: Lila Dress Jumpsuit van Lily en Woody en Compagnie M

Stoffen: orka's - Kapellen / walvissen - Land Of Oh (Etsy) / pinguïns - Madeline de Stoffenmadam / zwarte en blauwe stof - oude T-shirts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten