zondag 29 mei 2016

Diepvriespret en kraamkost

Ik ben een grote voorstander van het opstellen van een weekmenu. Sinds ik daar twee jaar geleden mee begonnen ben, is ons leven en mijn hoofd minder hectisch geworden. In het begin van de week schrijf ik op wie wanneer thuis is en wat we gaan eten. Ik ga dan ook maar één keer per week naar de supermarkt en neem dan alles mee wat we die week nodig hebben. Simpel, gemakkelijk en duidelijk. En goedkoper dan elke dag naar de winkel te gaan. Ik merk ook dat als ik dat niet doe, we snel vervallen in ongezonde gerechten (lees: diepvriespizza, frietjes...).

Omdat onze tijd om te koken met een pasgeboren baby wel wat beperkter zal zijn, ben ik een nog grotere voorstander geworden van kraamkost. Niet voor niets het woord van het jaar en ik las er veel over hier en hier.

Hieronder vind je mijn lijstje met kraamkostrecepten terug.

ONTBIJT

Als ontbijt eet ik normaal gezien een grote kom havermout met fruit en noten. Maar dat is soms niet snel genoeg klaar en/of afgekoeld. Daarom zocht ik een even gezond alternatief dat ik ook nog eens gemakkelijk kon invriezen.
Ik maakte enkele ontbijtmuffins volgens het volgende recept van Uit Pauline's Keuken:
   
Voor 10 stuks

  • 1 banaan
  • 2 eieren
  • 100 ml melk
  • 2 tl bakpoeder
  • 125 g havermout
  • handvol blauwe bessen (ik gebruikte diepgevoren bessen en dat werkte prima)
  • 1 tl kaneel
  • snuifje zout
  • zonnebloemolie
  • eventueel honing, als je de muffins graag een beetje zoeter wilt

Verwarm de oven voor op 170 graden. 

Mix de havermout, de banaan, het bakpoeder, de eieren en de melk in de blender tot een deeg. Niet te lang mixen, er mag nog wat structuur in zitten. Voeg de kaneel, het zout en de olie toe en mix nog een laatste keer. Dit is ook het moment om de honing toe te voegen als je dit zou willen. 

Meng de blauwe bessen onder het beslag en verdeel dit onder de muffinvormpjes. Ik gebruik het liefst siliconenvormpjes die ik ooit bij Habitat kocht. Ze zijn af te wassen en geen gedoe met papiertjes die erin blijven kleven. 

Bak de muffins 30 à 35 minuten. Laat nadien afkoelen op een rooster.

De muffins kan je gemakkelijk invriezen door ze in een diepvrieszakje te stoppen. Zo blijven ze drie maanden goed. Probeer er zoveel mogelijk lucht uit het zakje te doen voor je ze in de diepvries steekt. Wanneer je er eentje wil eten, kan je gemakkelijk een muffin uit het zakje nemen en laten ontdooien. (Tip: doe het 's avonds, dan kan je er 's morgens al meteen van genieten!)

Ik maakte de muffins ook met stukjes chocolade en hazelnoot. Ook heel lekker!

Ook smoothies zijn hier heel gegeerd. Je hebt ineens veel groenten en fruit binnen en je komt de ochtend gezond door. Ik vries de ingrediënten voor mijn smoothies per portie in een diepvrieszakje in. Ik voeg dan nog enkel havermout en iets vloeibaar (kokoswater of amandelmelk) toe. Blender in en klaar!


LUNCH

Wat hier altijd in de diepvries steekt, zijn versgemaakte soepen. Ik maak steevast een grote pot soep met seizoensgroenten die ik dan in kleine porties voor twee personen invries. Hierin kan je zoveel variëren als je maar wilt.

Ik ben nogal een fan van balletjes in de soep, maar mijn vriend niet. Dus maak ik soepballetjes die ik dan invries in een diepvrieszakje. Wanneer ik balletjes in mijn soep wil, haal ik er een aantal uit dat zakje en laat ik ze even mee koken met de soep.

Lekker als lunch zijn quiches of mini-quiches. Ik ben vooral fan van de mini-quiches omdat je ze per portie kan ontdooien. Mijn vriend is niet zo'n fan van quiche, dus hij krijgt dan iets anders als lunch. Ik vond lekkere receptjes hier en hier.

Ik maakte ook hartige havermoutmuffins, volgens een recept van Uit Pauline's Keuken.

Voor 6 stuks
  • 100 g havermout
  • 2 eieren
  • 100 ml melk
  • 60 g geraspte belegen kaas
  • 6 tl pesto
  • 2 tl bakpoeder
  • snuifje zout
  • scheutje neutrale olie (kokos-, olijfolie...)
Verwarm de oven voor op 175 graden.

Mix de havermout in de blender tot meel. Voeg de eieren en de melk toe en meng tot een glad belag. Voeg het bakpoeder, de kaas, de olie en het snuifje zout toe. Mengen.

Verdeel het beslag over 6 muffinvormpjes. Doe een lepeltje pesto in elke muffin.

Bak 30 minuten en laat vervolgens afkoelen op een rooster.



 

Er waren er nadien nog maar 2 over, dus maakte ik er nog een paar. Deze keer wél om in te vriezen. Oeps!

In onze diepvries zitten ook altijd diepvrieszakjes met brood. Ik vries deze in per 6 boterhammen. Als je ze 's avonds uithaalt, heb je 's morgens lekkere verse boterhammetjes. Maar ook rechtstreeks uit de diepvries kan je er al iets mee doen. Roep de hulp in van je broodrooster, of maak er een croque-monsieur mee. 

TUSSENDOORTJES

Aangezien ik iemand ben die continu honger heeft (zeker tijdens mijn zwangerschap), zorg ik dat ik steeds gezonde snacks in huis en in de diepvries heb. Enkele voorbeelden zijn: 
  • Havermout repen met blauwe bessen, volgens dit recept. 
  • Blauwe bessen met een yoghurtlaagje, volgens dit recept. 
  • Fruitijsjes, volgens dit en dit recept.
  • Ijskoffie ijsjes, volgens dit recept.

AVONDETEN

Voor het avondeten zocht ik recepten waar we niet meer al te veel werk mee hadden nadien. Veelal zijn dit ovenschotels en pastagerechten. Maar ook veel diepgevroren groenten zoals spinazie, erwtjes, bonen...).

De meeste gerechten vries ik in in plastieken, doorschijnende potjes uit de Colruyt. Ik schrijf er bovenaan op wat erin zit en tot wanneer het houdbaar blijft. Ik probeer alles in te vriezen per portie voor twee personen. Omdat het allemaal dezelfde potjes zijn, stapelen ze goed en krijg ik meer weg!
  • Spaghettisaus met veel groentjes
  • Lasagna
  • Macaroni met kaas en hesp
  • Moussaka
  • Zelfgemaakte frietjes - zorg dat je deze al een keer voorbakt. 
  • Verschillende soorten purees (spinazie, erwten, wortel...) - Dit vries ik in in een diepvrieszakje waar ik de lucht uit laat. Als je de puree 's morgens uit de diepvries haalt, is ze 's avonds ontdooit. 
  • Bloemkoolovenschotel met ham - door de bloemkool niet zo geschikt als je borstvoeding wilt geven.

DIEPVRIESTIPS
  • Als je iets invriest, zorg dan dat je zoveel mogelijk lucht uit het zakje haalt. Anders vormen er zich ijskristallen op je eten en dat is niet alleen onsmakelijk, maar zo gaat er ook een deel van de smaak verloren.
  • Vries nooit voedsel in dat nog warm is. Laat het eerst voldoende afkoelen. Vries ook nooit teveel voedsel tegelijk in, dan moet je diepvries te hard werken.
  • Aan onze diepvries hangt een lijstje met de inhoud ervan. Elke keer als er iets in- of uitgaat, wordt dit aangepast. Handig, want zo heb ik steeds een overzicht. 
  • Het is niet omdat je iets invriest dat het onbeperkt houdbaar is. Hier vind je een handig lijstje of kijk op het overzichtje hieronder. Schrijf op de verpakking van je eten de datum dat je het hebt ingevrozen en eventueel de houdbaarheidsdatum.

    Meer inspiratie over invriezen en kraamkost vind je op dit en dit Pinterestbord.

    Ik hoor het graag als jullie nog goede kraamkosttips hebben. Misschien dat ik dan toch nog een beetje plaats kan creëren in mijn diepvries! :)



    3 opmerkingen:

    1. wow, ik ben zwaar onder de indruk van je voorbereiding en je organisatie! Jij hebt niks meer te leren hoor!!tijd om veel/lang te koken zal je wrsch idd niet hebben (al zijn er uitzonderingen hoor ik wel eens...)dus dit zal je zeker en vast van pas komen!!ik ga zelf je tips en receptjes pinnen! bedankt!!

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Wat wij nog vaak invriezen, is ratatouille (patatjes en een vleesje erbij bakken en klaar) en het venkelstoofpotje van Photo-Copy Ann (lekker met rijst).
      En de kraamzorg altijd een maaltijd laten maken! Lekker om eens een gerecht van iemand anders te eten :)

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Ja ratatouille is ook een goed idee omdat je dan al lekker veel groentjes hebt! Dat venkelstoofpotje ga ik eens opzoeken! Bedankt voor de tips.

        Verwijderen