woensdag 20 april 2016

Aster zwangerschapstrui

Toen ik de nieuwste La Maison Victor binnenkreeg, werd ik meteen helemaal verliefd op de Aster trui. Een simpel patroontje met driekwartmouwen. En de halsboord een beetje specialer zodat het toch net dat ietsje meer heeft. Dat heb ik graag!
Ik heb nog drie maanden te gaan voor de bevalling en ik merk met het veranderen van het seizoen dat ik niet veel zwangerschapskleren heb die helemaal 'mij' zijn. Ik kreeg veel zwangerschapsjurken van vriendinnen maar dat zijn niet echt de dingen die ik normaal zou dragen als ik niet zwanger zou zijn, dus ik voel me er altijd een beetje raar in. Enter: nieuwe zwangerschapskleren die lente- en Ellenproof zijn...



Ik keek eens in mijn stoffenkast en vond de ideale stof. Een breiseltje dat ik een tijdje geleden zonder doel aankocht bij Mon Depot. Als ik me niet vergis, is het er eentje van Strass. Zwart/wit en een vleugje zilver. Ik kocht toen één metertje en dat was net wat ik nodig had volgens LMV. Er is wel nog stof over, dus met minder zal het ook wel gaan denk ik. Na wat zoeken op de site van Mon Depot denk ik dat het niet meer te koop is. Ik zag wel heel veel ander wondermoois passeren, maar ik heb een onlineshopstop dus beueiei...

Patroondelen tekenen en knippen

Normaal gezien zou ik maat 36 overgetekend hebben, maar aangezien er nu wat extra kilootjes aanzitten (nee, dus niet alleen op die buik...), koos ik voor maat 38. 5 centimeter werd onderaan zowel aan het voorpand als aan het achterpand toegevoegd. Dit omdat ik het haat dat truitjes te kort zijn en dat je ze de hele tijd naar beneden moet trekken. Bij het voorpand tekende ik nog eens 10 centimeter extra onderaan. De rest van de patroondelen bleven uiteraard gewoon zoals ze zijn.

Overlockpret

Het in elkaar zetten van de trui was ontzettend eenvoudig. Zoals vaker was het meer werk om de patroondelen over te tekenen en te knippen dan om de trui in elkaar te zetten. Ik maakte uitsluitend gebruik van de overlock en dat is zo schoon afgewerkt vanbinnen dat ik de trui ook gewoon eens binnenstebuiten ga dragen (grapje!).



Ik volgde de stappen van het patroon tot waar de onderarmnaden en de zijnaden van de trui aan elkaar worden gezet. Ik vouwde langs elke kant drie neepjes aan het voorpand dubbel en speldde dat aan het achterpand. Wel opletten dat je dat aan beide kanten op dezelfde hoogte doet en ook dat je de vouwtjes op dezelfde manier doet. Je moet zorgen dat de neepjes zo gevouwen zijn dat de onderkant van het voor- en het achterpand uiteindelijk gelijk uitkomen. Ik begon met de neepjes op 15 cm van de okselnaad. Ik had dat nagemeten bij een zwangerschapstrui die in mijn kast lag.
Nadien is het een kwestie van overlocken en de boordjes eraan te zetten. Piece of cake. Het patroon heeft dan ook maar één huisje, dus qua moeilijkheidsgraad klopt dat wel.

Versie 2

Zoals ik al zei was het meer werk om de patroondelen te tekenen dan om de trui te overlocken, dus 's avonds laat was ik verbazingwekkend nog in de mood om er nog eentje in elkaar te zetten. (Ja, verbazingwekkend, want tegenwoordig is mijn pijp steeds vroeger en vroeger uit.)


Ik gebruikte weer een stof die ik in de kast had liggen. Toevallig weer eentje van Mon Depot. Deze keer een beetje een fleurige stof, ideaal voor de zomer. Als boordstof koos ik blauw omdat het terugkomt in de stof en dat wel mooi afsteekt.

Ik wilde toch nog een aantal wijzigingen aanbrengen ten opzichte van de eerste versie. Zo maakte ik het achterpand 10 centimeter langer dan het oorspronkelijke patroon en het voorpand nog eens 20 centimeter langer.


Ook maakte ik de neepjes lager. Ik vond dat ze bij de eerste versie wat hoog zaten, namelijk ongeveer tussen mijn borsten en mijn buik. Ik wou liever dat de vouwtjes op mijn buik zaten. Ik mat het deze keer niet af en deed het op het gevoel.

De tweede versie van de trui zit nog beter dan de eerste versie. De stof is iets stugger, wat het minder soepel maakt. Maar aangezien de trui langer is, heb ik meer ruimte voor een groeiende buik. De neepjes komen ook mooi op de buik waardoor het flatterender is dan de eerste versie.



Er ligt nu nog een stof van Chat Chocolat te lonken naar mij, dus ik voel een klein beetje aan dat er nog een derde versie wordt gemaakt. To be continued...

----------------------------------------------------------------
Patroon: Aster trui van La Maison Victor - Editie 3 lente/zomer 2016
Stof: Mon Depot, boordstof: Piekewieke

6 opmerkingen:

  1. Ooh die onthoud ik voor als er ooit een kleintje op komst is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke truitjes, staat je goed! En wat een mooie buik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend mooi gedaan, zeg! Je zou bijna weer zwanger willen worden als je dit ziet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O en PS, je hebt er een volger bij (zulke leuke posts wil ik wel vaker lezen :))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat patroontje werd ook meteen op mijn to sew-lijst gezet en nu wil ik er zeker aan beginnen :-) Mooie truitjes!

    BeantwoordenVerwijderen